A háború továbbra is nagyban befolyásolja a szállításokat. Több importot nem tudnak behozni, ennek visszaépítése hónapokba telik.
Csökkentett kapacitás
A MOL közleménye szerint a gondot egyrészről az okozza, hogy a Barátság-vezeték áramellátását ért háborús károk miatt sérülékeny a kőolaj szállítás. Emellett az ukrán hatóságok döntése miatt a vezeték szakaszosan, csúcs időszakon kívül, csökkentett kapacitással működik.
Százhalombattán is gondok vannak
Másrésztől pedig a Dunai Finomító nem tud elegendő üzemanyagot előállítani, harmadrészt pedig az az import termékek és importőrök gyakorlatilag teljesen eltűntek a hazai piacról: novemberben a MOL szolgálta ki a piac 85 százalékát.
Nem tudnak többet importálni
Közölték, a MOL igyekszik rendkívüli importtal pótolni a kiesett mennyiséget, de a vállalat import csatornáin már több mennyiséget nem tud behozni. A helyzetet azonban tovább fokozza, hogy a meglévő stratégiai készletből csak vészhelyzetben lenne szabad vételezni és minél hamarabb vissza kell tölteni a kivett mennyiséget.
Nem maradhatott el a kormánykommunikáció kötelező eleme
Mindennek a tetejében folyamatosan érkeznek az európai szankciók, amiknek a negatív hatásait lehetetlen megjósolni, viszont az biztos, hogy február 5-e után – amikor az orosz gázolaj eltűnik az európai piacokról – negatív következményekkel kell számolni.
Ennyi időbe kerül visszaépíteni az importkapacitásokat
„Az ellátásbiztonság visszaállítása érdekében vissza kell építeni az üzemanyag importot, amely 2-3 hónapot vesz igénybe” – vonták le végül a következtetést a 24.hu cikke szerint.
(Kiemelt kép: MTI/Koszticsák Szilárd.)