Az üzemeltető mindenesetre a kormányhivatalhoz fordult, amely azt ígérte, karácsony előtt pontot tesznek az ügy végére.

Több probléma is van vele

Gyakorlati kérdéseket is felvet a jogi dilemmák mellett annak az új adónak az ötlete, amelyet Pestszentlőrinc önkormányzata fontolgat kivetni. November végén a VG.hu írta meg, hogy a helyi vezetés bejelentette a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vonatkozó, „légiutas-adójának” a tervét.

Kettős adóztatás lenne?

A kerület szocialista alpolgármester azt állítja, a Pénzügyminisztériumban (PM) történt szakértői egyeztetés is az ügyben, és a PM nem talált az adóban kivetnivalót. Azonban a Telex cikke szerint meglehetősen árnyalt a helyzet. Maga a repülőtér és a földi kiszolgálók is nagyon kritikusan fogadták. A legélesebb vitapont az lehet, hogy nem valósul-e meg a kettős adóztatás. A légi utazások jegyeit ugyanis már terheli egy brutális adó, ez az extraprofitadó. Vagyis van már egy olyan adó, aminek a tárgya ugyanez: az egy darab légi utazás.

Nem tudják, hogyan lehetne beszedni

Az önkormányzat azt állítja, az extraprofitadó az utazással kapcsolatban a légitársaságokat adóztatja, de az ő elképzelésük szerint a magánszemélyekre vonatkozna fizetési kötelezettség. „A terminálon nem lehet pénzt beszedni az utasoktól. Az érkező utasokkal csak akkor lépünk kapcsolatba, ha poggyászproblémáik vannak” – magyarázta a portálnak a hazai repülőtér piacvezető kiszolgáló török cég vezetője.

Az ünnepek előtt eldőlhet a kérdés

A repülőtér a kormányhivatalhoz fordult. A 18. kerületi Önkormányzat Légiutas-adó Rendelete 2023. január 1-jén lépne hatályba, amennyiben a Kúria ez év végéig nem hoz ellene irányuló döntést Budapest Főváros Kormányhivatala kérelmére. Ennek az eljárásnak a neve „azonnali jogvédelemben részesítés iránti kérelem”. „A magyar kormány által nemrégiben bevezetett extraprofitadó mellett ez a légi közlekedést terhelő további adóteher valószínűleg komoly hatással lesz a forgalomra és a turisztikai szektorra, és a jegyárak továbbemelkedését, a rendelet körüli bizonytalanságok pedig járatok törlését eredményezhetik” – érvelnek. A kormányhivatal állítólag ígéretet tett arra, hogy még karácsony előtt kivizsgálják az ügyet.

Negatív környezet

A Wizz Air ugyancsak ellenzi az új közterhet, s kettős adóztatásról beszél, amely egyértelműen túlmutat az önkormányzat adóztatási jogain is. A légitársaság úgy véli, ez a különadó további akadályokat gördítene a magyar légi közlekedési és turisztikai ágazat megerősödése elé. Más azt emeli ki, hogy Budapest, illetve a reptéri szolgáltatások piacának komoly reputációs sérelem, ha állandóan változások és fenyegetések érezhetők. Ki szeretne olyan városban dolgozni, ahová bármikor bejöhet valami adó, vagy ahol az állam is jelzi akár az „elégedetlenségét”, akár a reptérrel kapcsolatos vásárlási szándékát?

A támogatók szerint meg lehetne oldani

Hallani azonban olyan vélemény is, amely támogatja a kerület szándékait, mondván, a szállodák is képesek beszedni az idegenforgalmi adót. Azt persze mindenki elismeri, hogy a jelenlegi gazdasági helyzet mindenkit arra késztet, hogy új bevételek után nézzen. Az persze jó lenne, ha a magyar közösségi ágak nem egymás rovására szereznének előnyt. Például a kormány ne azzal szerezzen népszerűséget, hogy bizonyos céges körben lefelezi az önkormányzatoknak járó helyi iparűzési adót, a kerületi önkormányzatok pedig, ha lehet, ne tegyenek rá még egy lapáttal a hazai turisztikai vonzerőt már eleve rontó kormányzati intézkedésekre – magyarázta a Telex egyik forrása.

(Kiemelt kép: MTI/Földi Imre.)