Mostantól a taxisoknak is piaci áron kell tankolniuk, így egyre jobban szorítja őket a hatósági ár. Éppen ezért már tárgyalnak a hatósági árról.
Inkább elmennek pihenni
A vállalkozások általány vagy katás adózók: sok dolgozó ügyel arra, hogy nehogy átlépje az évi 12 milliós határt, volt, aki elment szabadságra, emiatt például év végén kevesebb lesz a taxis – jelentette ki az Országos Taxis Szövetség elnöke az ATV Start című műsorában. Metál Zoltán kifejtette, van egy lélektani határ, amit nem szeretnének átlépni, de azt látják, hogy a tavaszi 35 százalékos emelést az utazóközönség elfogadta. Elmondta, ma tárgyalnak a Fővárossal az esetleges emelésről. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával és közösen egy javaslatcsomagot adnak át a Pénzügyminisztériumnak, amiben azt kérik, hogy a kisvállalkozók – az oktatók, autómentők, taxisok – valamilyen másmilyen adófajtát vehessenek igénybe.
Ennyit nőttek a költségek
A Digilog Consulting ügyvezetője szerint a fuvarozók 30 százalékra tették a kompenzálandó költségnövekedést, a tényadatok harmadik negyedév végére több mint 25 százalékot mutattak. Enyhe kapacitáshiány jellemzi a közúti fuvarozási piacot a koronavírus-járvány óta – mondta Lajkó Ferenc, aki egyben a Nit Hungary főtitkári tanácsadója is. Úgy gondolják, hogy az üzemanyagár nem nő ilyen mértékben jövőre, ezért szerintük 20 százalék körül lehet a költségnövekedés 2023-ban. Recessziós időszakra számítanak, Lajkó szerint könnyen megtörténhet, hogy a kereslet-kínálat egy másik irányba mozdul el, azaz kapacitás felesleg keletkezhet, ami után a fuvarozók nem tehetnek mást, mint költséget és kapacitást csökkentenek. Lajkó 5-10 százalékos kapacitáscsökkenést is el tud képzelni.
Tizenöt százalékot emelnének
Az érdekképviseleti elnöke a Népszavának is nyilatkozott. Azt mondta, legalább 15 százalékkal növekedett egy taxis kilométerköltsége az ársapka eltörlése után. A javaslatokat több taxis szervezettel, így a Nemzeti Szakszervezet (NSZ) Taxis Tagozatával közösen szeretnék Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes elé tárni. Az NSZ elnöke, Bajzik Tamás a Népszavának úgy fogalmazott, hogy a tarifa javaslatoknál közgazdasági törvényszerűségeket vesznek figyelembe, amelyek a piaci kereslet és kínálat elvén nyugszanak.
Ezt hiányolják
A hatósági árak rendszerével szerinte „nincs gond“ és fent kívánják azt tartani, változásából (emeléséből) csak az „automatizmust“ hiányolják. Bajzik azt is írta, „a kínálati oldal már nem bírja el a költségeket“, ezért mindenképpen emelést szorgalmaznak. A mértékét azonban ők sem árulták el. Az NSZ a napokban már nyilvánosságra hozta követeléseit. Eszerint a tarifa megállapodás mellett adócsökkentést, a kiadható taxi-engedélyek maximalizálását, illetve a taxis vállalkozások számának korlátozást kérik.
Más megközelítés
Az OTSZ-nél viszont nem adócsökkentésben, hanem egy „viszonylag új adózási formában gondolkodnak“, amelyet a fővárosi iparkamarával közösen dolgoztak ki. Kérik, hogy a „nagyobb mértékben üzemanyagot” használó szakmák alanyi adómentességi határát évi 12-ről 18 millió forintra emeljék.
Az interjú itt tekinthető vissza
(Kiemelt képünk Freepik- illusztráció.)