Jelenleg ellátási verseny van aFüggetlen Benzinkutak Szövetségének elnöke szerint, aki úgy látja, a kormány a szakadék széléről az utolsó pillanatban rántotta el kormányt

Az ellátásbiztonságra hivatkozott

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter kedd este bejelentette: kivezetik a benzinársapkát. Mostantól senki sem tankolhat 480 forintért magyar benzinkúton. Egész egyszerűen tarthatatlanná vált a helyzet, és már az ellátásbiztonság volt a kérdés a Mol elnök-vezérigazgatója szerint is. 

Kezelhetetlen lett a helyzet

Ahogy fogyott az üzemanyag a kutakon, úgy zártak be sorra a töltőállomások, a kezelhetetlen helyzet pedig odáig vezetett, hogy a kénytelen volt közbelépni a kormány. Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke a kedd esti döntést úgy foglalta össze, „jelenleg az biztosan látszik, hogy a kormány most a szakadék széléről az utolsó pillanatban rántotta el kormányt”.

Ezen el kellene gondolkodni

Úgy véli, ennek a több mint tíz hónapnak egy nagyon fontos tanulsága biztosan van: „a kommunikáción alapuló politizálást be kell fejezni”. Szerinte a tényeket és a reálpolitikát elemző politikát kell előtérbe helyezni. „Ez pedig nemcsak a magyar kormányra vonatkozik, hanem a magyar ellenzékre is, a teljes magyar politikai elitnek el kell azon gondolkodnia, hogy egyszer s mindenkorra a reálfolyamatokat kell alapul venni. Nem marketingkommunikációt kell folytatni a politikának” – fogalmazott az Index megkeresésére az FBSZ elnöke.

Helyre kell állítani a piaci viszonyokat

A vezető szerint időbe telik, amig az országos üzemanyag-ellátás helyreáll, hiszen „egy bedőlt rendszert kell most újraindítani, de a helyzet nem reménytelen” – fogalmazott. Egri Gábor szerint a Mol 7 milliárd forintnyi nyereséget termelt ebben az időszakban, a kis benzinkutak pedig becsődöltek. A piaci viszonyokat helyre kell állítani. „Ezért ajánlottunk stratégiai együttműködést a Molnak még tavasszal, és szeretnénk folytatni velük az egyeztetéseket” – emelte ki.

Vissza kell szerezni az importőröket

Jelenleg nem árverseny van Magyarországon, hanem ellátási. Árversenyről akkor tudunk beszélni, ha a vásárlók a bizalmukat is visszanyerik. Az importot pedig a piaci helyzet határozza meg, és jelenleg Európában nincs üzemanyagbőség. Akik korábban ideexportáltak, az elmúlt 13 hónapban megtalálták a piacukat máshol, őket úgy tudjuk visszaszerezni, hogy – a piaci törvények szerint – magasabb árat kell ajánlanunk, mint amit máshol megkapnának – fogalmazott Egri Gábor.

Időbe kerül, ameddig visszaáll a régi helyzet

A kis benzinkutak mostantól meg tudják már keresni a külföldi importőröket, hiszen megéri kedd 23 órától Magyarországra importálni, „ezek korábban már biztosították a kis kutak ellátását”. Az FBSZ elnöke szerint a statisztikák alapján Európában körülbelül 90 finomító van, és ezek teljesen fel vannak töltve nyersanyaggal, így teljes kapacitással tudják üzemeltetni a termelésüket. Az FBSZ elnöke szerint január-február környékén alakul ki az egészséges egyensúly.

A Molra kenték a kellemetlen döntést

A Mol arról tájékoztatta a kormányt, hogy import nélkül nem tudja biztosítani az ország üzemanyag-ellátását. A kormány ezért a Mol javaslatára megszünteti a benzinárstopot – jelentette be kedden este a Miniszterelnökséget vezető miniszter, Gulyás Gergely. 

(MTI/Koszticsák Szilárd.)