A köztestület emiatt Novák Katalin köztársasági elnök közbenjárást kéri. Egyúttal szorgalmazzák, hogy a bérezés legyen teljesítményarányos.
Ez kell a folyamat sikeréhez
Az egyre feszültebb helyzetben üdvözlendő, hogy párbeszéd indult a közoktatás problémáinak megoldásáról a Kormány és a tanárok képviselőinek részvételével, de a párbeszédet ki kell terjeszteni minden érintettre. A meginduló folyamat sikeréhez elengedhetetlennek tartjuk az elbocsátott tanárok visszahelyezését eredeti munkahelyeikre. Kérjük ennek érdekében a köztársasági elnök közbenjárását – olvasható a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) keddi közleményében.
Meg kell emelni a béreket
Mint írják, előremutató, hogy a közoktatásért felelős tárca nyilvánosságra hozta a pedagógusok valós béremelésére vonatkozó intézkedési programját. Ezen túlmenően mielőbb biztosítani kell, hogy a pedagógusok fizetése elérje a velük azonos szintű képzettséggel rendelkező szellemi foglalkozásúak fizetésének mindenkori átlagát.
Erősítenék az utánpótlást
A tanári pálya vonzóvá tételéhez és a közoktatás színvonalának emeléséhez szakmai autonómiát kell biztosítani a pedagógusoknak. Ez csak jó szakemberek, jól működő tantestületek, közoktatási intézmények és megfelelő szakmai minőségbiztosítás mellett lehetséges. A bérezés legyen teljesítményarányos. A pedagógus utánpótlás biztosítására meg kell erősíteni az egyetemeken a tanárképzést.
Össztársadalmi megegyezés
Országunknak a közoktatási rendszer alapos átalakítására, választási ciklusokon átívelő köznevelés fejlesztési programra van szüksége, amely a kiemelkedő tehetségek gondozása mellett a társadalmi kohézió növelésének és a felzárkóztatás céljának is eleget tesz. Ez csak össztársadalmi megegyezéssel biztosítható.
Negatív tendenciákat látnak
A közoktatás Magyarországon is meg kell kapja azt a figyelmet és anyagi ráfordítást, ami a világ élvonalát képező és felzárkózásra törekvő európai és Európán kívüli országok esetében adott. Enélkül a legradikálisabb szervezeti reformok sem fordíthatják meg a több évtizedes negatív tendenciákat és nem biztosítják jövendő nemzedékeink versenyképességének és általános jóllétének alapját.
Felajánlották segítségüket
A Magyar Tudományos Akadémia felajánlja tagjai és testületei, kiváltképpen a Pedagógiai Tudományos Bizottság és a Közoktatási Elnöki Bizottság tudását és tapasztalatait, hogy segítse egy tudományosan megalapozott, korszerű közoktatás feltételeinek kialakítását – zárul a köztestület állásfoglalása.