A koronavírus elleni vakcinát feltaláló tudós eddig több száz díjat kapott. Azt mondta, szerinte az újságíróknak izgalmas cikket kellene írniuk a kutatóról és arról, mi történik a tudomány világában.

Személyes kiállítás

A pandémia megfékezésében kulcsszerepet játszó mRNS-alapú vakcinák kifejlesztését felfedezéseivel megalapozó Karikó Katalin tanulmányait és tudományos elismeréseit bemutató kiállítás nyílt a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) tanulmányi és információs központjában csütörtökön.

Jól elvolt a díjak nélkül

Az elmúlt két évben száznál is több tudományos elismerést elnyerő Karikó Katalin a kiállítás megnyitóján elmondta, a díjak különösen nem inspirálják, negyven évig nem kapott, „mégis nagyon jól elvolt”, vidáman dolgozott, mert kísérletei sikerültek. A tárlat a többek között azért is hasznos, mert látogatói hallhatnak arról, mennyiféle tudományos elismerés létezik, hiszen a legtöbben egyetlen egyet ismernek. De az nem szerepel a bemutatottak között – célzott a Nobel-díjra a kutató.

Ők inspirálták őt

Karikó Katalin elmondta, kapott kifejezetten nők vagy bevándorlók számára alapított elismerést, de elnyerte a legrégebbi amerikai tudományos elismerést, a kétszáz éves múltra visszatekintő John Scott-díjat is, amelynek korábbi díjazottjai között szerepel Marie Curie, Thomas Edison, Nikola Tesla vagy Guglielmo Marconi.

Ezért tartja fontosnak a személyes jelenlétet

Bár jelenleg nem nagyon jut ideje kutatói munkára, mégis fontosnak tartja, hogy személyesen legyen jelen az elismerések átadásán, mert ilyenkor legalább a tudományra irányul a figyelem – mondta az SZTE kutatóprofesszora. Karikó Katalin hangsúlyozta a sajtó felelősségét, szavai szerint az újságíróknak izgalmas cikket kellene írniuk a kutatóról és arról, mi történik a tudomány világában.

Nyugodtan kísérletezzenek a gyerekek

Mint mondta, a járvány időszaka bizonyította, az emberek meg tudják tanulni az olyan kifejezéseket, mint az mRNS vagy a PCR-teszt, de nem ismerik, hogy az általuk akár naponta szedett, életüket megmentő gyógyszer kifejlesztéshez milyen kutatás vezetett és az kinek az érdeme. Ugyanakkor a kutatóknak is komoly a felelősségük, dolgozniuk kell azon, hogy közérthetően fogalmazzanak. Fontos lenne, hogy a gyerekek már az általános iskolában is saját maguk végezzenek kísérleteket. Az sem probléma, ha egy kísérlet nem sikerül, hiszen abból is lehet tanulni – közölte az MTI beszámolója szerint.

(Kiemelt kép: MTI/Rosta Tibor.)