Holoda Attila úgy látja, az emberek többsége már inkább azt szeretné, ha lenne rendesen üzemanyag. Ami most leginkább a hatósági ár miatt nincsen, mivel a veszteség miatt senkinek sem éri meg behozni.

El kellene törölni a hatósági árat

Nem véletlen, hogy már a Mol is többször elmondta, és ismét megerősítette, hogy az ársapka kivezetése segítene az ellátási problémákon. Fontos tudni ehhez, hogy jelenleg a Mol egyedül kénytelen ellátni a benzinkutakat, holott a hatósági árak bevezetése előtt csupán a 70 százalékukat szolgálta ki – jelentette ki a korábbi energetikáért felelős helyettes államtitkár

A kormánynak kellene döntenie

Holoda Attila az mfor.hu kérdésére igennel felelt, hogy a kormány rákényszerül-e a hatósági ár kivezetésére. Mint mondta, a Molon kívül jelenleg nincsenek olyan nagykereskedők, akik külföldről hoznak be üzemanyagot, hiszen a hatásági ár miatt jobban megéri nekik a környező országokban értékesíteni, míg itthon a 480 forintos árral veszteséget termelnének.

Még komolyabb zavarok jöhetnek

Mint mondta, az elmúlt években átlagosan 5 millió liter üzemanyag fogyott naponta Magyarországon, az utóbbi időben azonban az ársapka hatása miatt 8 millió is gazdára talál, míg tavasszal, amikor az emberek megrohamozták a kutakat, akkor ez közel 15 millió literre ment fel.

Az ársapka miatt többet tankoltunk

Mint mondta, az elmúlt években átlagosan 5 millió liter üzemanyag fogyott naponta Magyarországon, az utóbbi időben azonban az ársapka hatása miatt 8 millió is gazdára talál, míg tavasszal, amikor az emberek megrohamozták a kutakat, akkor ez közel 15 millió literre ment fel.

Más megoldás kellene

Holoda Attila hangsúlyozta, nem közvetlenül a kiskereskedelmi árakat kellene lenyomni, hanem kompenzációt kellene biztosítani, célzottan. Van erre rengeteg módszer, a magyar kormány azonban eddig kizárólag a kiskereskedelmi árak korlátozásában gondolkodott az ársapkával, mára pedig látszik, hogy ez nem működik.

Ár kontra elérhetőség

Meggyőződése szerint ma már sokan vannak úgy, hogy az ellátás fontosabb mint az ár, hiába olcsó valami, ha nem lehet kapni. Éppen ezért többen azon az állásponton vannak, inkább fizetnének piaci árat, autóznának kevesebbet, csak legyen elérhető számukra a közlekedés lehetősége. Ezt adná az üzemanyag-ellátás biztonsága, és ez az, ami most sérült. 

Sokan bosszankodnak

Azt hangoztatta, eddig a politikai haszon miatt nem lépett a kormány, de ez ma már a visszájára fordult, ugyanis sokkal inkább a „bosszankodás” időszakában vagyunk. Hozzátette, vannak olyan kisebb települések, ahol egyetlen benzinkút volt a környéken, de mivel nem szállít nekik a Mol, ezért átmenetileg be kellett zárniuk.

Amit nyernek a réven, elveszítik a vámon

A környéken élőknek ezért be kell mennie a közeli városba tankolni, ami esetenként akár 40 kilométer plusz utat is jelent. Így, amit a 480 forintos árral nyernek, azt el is veszítik azáltal, hogy többet kell hozzá autózniuk. Ezt így már nem érdemes fenntartani – vélekedik Holoda Attila.

(Kiemelt kép: MTI/Mohai Balázs.)