Noha egyre ritkábban esik a hó, ennek ellenére a közútkezelő felkészült. November 10-én ugyanis a jogszabálynak megfelelően téli üzemmódra váltottak át.
Változik a fenntartó, de a feladatok a régiek
Szeptember 1-jétől a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. feladata, hogy 1237 kilométernyi autópálya téli üzemeltetési feladatait is ellássa. Ez a szakasz ugyanis koncessziós kezelésbe került, ám a Magyar Közútnak így is lesz teendője.
Számokban az úthálózat
A közutasoknak 31 ezer kilométernyi fő- és mellékúton, ezen belül 291 kilométernyi autóúton kell majd eltakarítania a havat, valamint az utak síkosságmentesítéséről is gondoskodniuk kell. A Magyar Közút kezeli többek között az M0-s, az M2-es és az M43-as autóutat is. Mindezeken felül 1000 kilométernyi külterületi kerékpárúton is hasonló feladatokat lát el a társaság.
Így készülnek a télre
Bár egyelőre még várat magára a tél, a közútkezelő felkészülten várja, ha az időjárás zordabbra fordul. 713 hóekével felszerelt teherautó, 149 rakodógép és 119 hómaró vár bevetésre. Ha az időjárási helyzet rendkívüli lesz, akkor még 781 munkagépet tudnak ezeken felül bevetni.
Van elég utánpótlásnak
133 ezer tonna sóval töltötték fel a közutasok sótárolóit. Az új koncessziós cég számára átadtak 36 ezer tonna sót. A raktárakon van még 36 ezer tonna kálcium-klorid granulátum, 2,7 millió liter kálcium-klorid oldat és 8700 tonnányi érdesítő anyag. Pótlásuk az egész télre biztosítva van.
Ritkán havazik
Bár a havazás egyre ritkább jelenség hazánkban, erre is felkészültek a szakemberek. Összesen 418 kilométernyi útszakaszon hófogó rácsok kerültek kihelyezésre. 384 kilométeren találhatók továbbá hóvédő erdősávok az országos közúthálózat mentén.
(Kiemelt kép: MTI/Rosta Tibor)