Olyan vásárlói szokások alakultak ki az elmúlt napokban, amelyek a háború sújtotta országokban jellemzők – véli az érdekképviseleti elnök.
Hatalmas a baj
A legtöbb benzinkúton 3-5 napra elegendő benzinkészletet tárolnak, és amennyiben a kutak jelentős részére nem érkezik időben utánpótlás, a teljes logisztikai struktúra dőlhet be, „kiszáradnak a kutak”, és „nincs az a logisztikai kapacitás, amely elég lenne egyszerre 1500 benzinkút feltöltéséhez” – mondta a Magyar Hangnak Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke.
A kis kutak is hatalmas bajban vannak
Ez már a második hét, hogy a független benzinkutak nem kapnak üzemanyagot a MOL-tól, amely ellátásbiztonságra hivatkozva nem szállít az árstop bevezetése után szerződött partnereinek. Ők azok, akik korábban elsősorban import üzemanyagot árusítottak, ezt azonban az árstop bevezetése után már nem tudták beszerezni.
Több száz benzinkutat érint a baj
A probléma 400-500 független benzinkutat érinthet Egri Gábor szerint, pontos számot azonban ő sem tudott mondani, mivel elmondása szerint szervezetük tagsága folyamatosan bővül. Egyelőre azt sem tudta megmondani, hogy jövő héten kapnak-e üzemanyagot a független benzinkutak a MOL-tól, mivel elmondása szerint erről mindig adott hét péntekjén kapnak tájékoztatást az olajvállalattól.
Karácsonyig biztos nem lesz javulás
Egri Gábor szerint a kormány a tűzzel játszik, és már tegnap meg kellett volna szüntetnie a benzinárstopot. „Olyan folyamatok indulhatnak meg, amelyeknek a gazdasági és politikai következményei beláthatatlanok” – mondta. A Független Benzinkutak Szövetségének elnöke szerint a fogyasztói nyomás csak karácsonykor, illetve a két ünnep között enyhülhetne, amikor az emberek jellemzően otthon maradnak. Ám azt kizártnak tartja, hogy a jelenlegi helyzet karácsonyig fenntartható legyen.
Import kell
„A fogyasztók biztonságos ellátásba vetett hite megdőlt, ezért is alakul ki pánikvásárlás. Ezt csak az ellátás stabilizálásával lehet helyrehozni – mondta. Ehhez viszont szerinte is mindenképpen szükség van importra, ami a rögzített árak miatt ma alig érkezik Magyarországra. Más alternatíva szerinte nincs.
Mint a háborús országokban
Egri Gábor tapasztalatai szerint olyan vásárlói szokások alakultak ki az elmúlt napokban, amelyek a háború sújtotta országokban jellemzők, vagyis a vásárlók már háromnegyedéig tele tanknál is újratankolnak, és hordóban, demizsonban, kannában viszik az üzemanyagot, függetlenül attól, hogy ennek az ára magasabb. Itt már nem az árról, hanem a mobilitásról van szó. Az üzemanyag stratégiai termék, és nem tudni, meddig tart az emberek türelme.
Az ársapka megszüntetése sem oldaná meg a gondokat
Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezető igazgatója szerint is nyilvánvaló: elég komoly benzinhiány tapasztalható országszerte, és a következő napokban tovább nőhet az ellátási problémákkal érintett benzinkutak aránya. Felhívta a figyelmet arra is, hogy az ársapka kivezetése sem hozna varázsütésre megoldást az ellátási gondokra. „Legalább egy hónapba telhet, hogy javuljon az ellátási helyzet az import segítségével. Jelenleg az importőrök minimális mennyiséggel szolgálják ki a magyar piacot, míg korábban a magyar piacon 30 százalék volt az import aránya.”
(Kiemelt képünk saját illusztráció.)